3P…czyli budowanie własnej marki

Silnik 1.6 8V – czyli silnik na czasy kryzysu

Silnik 1.6 8 V to jednostka, która jest znana od kilku dekad na rynku motoryzacyjnym. Nie jest może królem dynamiki, lecz jeśli oczekujecie trwałej jednostki, do której nie chcecie dokładać co miesiąc to właśnie tym silnikiem powinniście się zainteresować.

Silnik zadebiutował w 1994 roku. VW zastosował w nim wielopunktowy wtrysk paliwa tzw. MPI = Multi Point Injection. Od początku był stosowany w wielu autach innych marek grupy VW. Począwszy od Audi A3, A4, Golf IV, V, VI, a nawet w tak dużych i ciężkich konstrukcjach jak Passat B5 fl, czy B6. Zacznijmy może od wad tego silnika. Nie ma ich dużo, a co najważniejsze nie generują kosztownych napraw i nie zrujnują nam budżetu domowego.

Piewszy minus to moc. Silnik oferuje moc od 101-102 KM i jak na tamte czasy i tą pojemność to dobry wynik jak na jednostkę bez turbodoładowania. Taka moc wystarcza tylko do normalnego poruszania. W miejszych modelach powiedzmy, że jakoś on sobie radzi. Jednak w takim aucie jak Passat B6 gdy jedziemy z kompletem pasażerów i bagażem to nie mamy czym już jechać, a napewno wyprzedzać. Więc jeśli oczekujecie dynamiki to nie od tego silnika.

Druga rzecz, to ten silnik lubi olej i tego musicie pilnować. W szczególności w autach z większymi przebiegami i z instalacją gazową.Gdy jedziecie dość dynamicznie i trzymacie przez dłuższy czas wysokie obroty, na przykład gdy pokonujecie długą trase, to później napewno trzeba skontrolować poziom oleju. Co do zalet tego silnika. Napewno musimy zaliczyć go do silników pancernych. Przebiegi rzędu 300 tyś. km i więcej nie są czymś nadzwyczajnym. Jednostka ta naprawdę potrafi dużo wytrzymać zanim będzie trzeba wykonać tzw. kapitalny remont. Kolejny plus tej jednostki to jego prosta budowa, a co za tym idzie mamy tanie koszty jego serwisu.

Przykładowo kompletny rozrząd z pompą wody to koszt ok. 350-400 zł. Jeśli jesteśmy już przy rozrządzie, to mamy zastosowany tutaj pasek rozrządu. Głowica oraz słupek jest wykonany z aluminium, korbowód oparty jest na 5 łożyskach oraz wielopunktowy wtrysk paliwa. Dzięki temu silnik bardzo dobrze współpracuje z instalacją gazową. Kolejna zaletą jest to, iż silnik jest bardzo popularny i każdy mechanik poradzi sobie z jego obsługą, a dostępność części zamiennych jest doskonała. Każdemu zalecam montaż instalacji kto pokonuje znaczną liczbę kilometrów, a zarazem liczy się z kosztami paliwa. Silnik spala bowiem dość dużo paliwa w szczególności w większych autach. Jednostka 1.6 nie posiada skomplikowanego osprzętu jak turbo czy filtr dpf. Jest on naprawdę prosty i tani w eksploatacji. Usterki jakie mogą Wam się przydażyć to padające cewki zapłonowe, awaria sondy lambda oraz szwankujące przepustnice. Co do przepustnicy pomaga tutaj jej regularne czyszczenie oraz kalibracja. Jednak nie są to kosztowne naprawy i napewno nie nadwyrężą Waszego budżetu.

Przykładowe modele aut, w których występował silnik 1.6 8V o mocy 101 lub 102 koni mechanicznych: Audi A3, A4, VW Golf III, IV, V, VI, plus, Touran, Caddy, Passat B5/ B5FL, Passat B6, Seat Toledo, Altea, Leon, Skoda Octavia. Silnik ten w autach osobowych montowany był do 2013 roku. Gdy w UE weszły ostrzejsze normy to silnik ten wycofano z oferty. Do 2015 roku mogliśmy go spotkać jeszcze w modelu VW Caddy. Jak widzicie silnik przetrwał bez większych modyfikacji długie lata.  Do dnia dzisiejszego poszukiwany jest przez kupujących, którzy szukają trwałej i taniej w eksploatacji jednostki napędowej.

Sam jeździłem blisko rok Skodą Octavią 2 z tym silnikem i z instalacją gazową. Faktycznie koszty użytkowania w porównaniu do poprzedniego silnika (1.9 TDI) były śmiesznie niskie. Jednak jego dynamika była przeciętna. Przebieg był blisko 300 tys. kilometrów, a zużycie oleju 0.3 l na 1000 km. Na czasy kryzysu i niepewności to całkiem ciekawa propozycja. Decyzje o zakupie auta z takim silnikiem pozostawiam Wam.

 

Pozdrawiam i 3 – majcie się 😉

Wojtek z 3P

Tags: , , ,

Leave a Comment

Dodaj komentarz

Your email address will not be published.




Top