3P…czyli budowanie własnej marki

Olej Motul – i nie tylko…

Motul

Kilka słów na temat oleju, bo miał to być wpis o oleju. Na czym jeżdżę? Czyli jaki olej leje do diesla? O ile w silniku benzynowym (wolnossącym) jakość oleju na jakim jeździcie nie ma może ogromnego znaczenia. Ważne aby pamiętać o regularnej jego wymianie. O tyle w silniku diesla ma to OGROMNE znaczenie! Sam dieslem jeżdżę od 2013 roku kiedy to zakupiłem Volkswagena Passata B5 FL z silnikiem 1.9 TDI AVF na pompowtryskiwaczach. Na co zwrócić uwagę przy zakupie passata możecie zobaczyć w filmie poniżej:

Po zakupie auta wymieniłem olej. Wybór padł na olej firmy Motul.i nie żałuję. Był to strzał w przysłowiową dziesiątkę. Auto jakby ciszej chodziło po wymianie (subiektywne odczucie). Na pewno jednak nie trzeba było robić dolewek – zmiana oleju co 12 tys. km. Pomimo, iż przebieg auta wynosił ponad 300 tys. km. W passacie na tym oleju przejechałem blisko 100 tys. km. Nie wiem czy licznik był wcześniej cofany, ale zegarowo było około 350 tys. km i nigdy nie trzeba było robić dolewek oleju. Pompowtryskiwacze także chodziły bez problemu. Obecnie w Golfie także jeżdżę na Motulu i wszystko chodzi cacy. Nie jest to moja odosobniona opinia czy odczucie, ale setki zadowolonych użytkowników. 

Poniżej moje dotychczasowe auta jeżdżone na Motulu:

Passat B5 FL

1.9 TDI / AVF/ 131 KM / pompowtrysk

Golf IV

1.9 TDI / AXR/ 101 KM / pompowtrysk

Octavia II

1.6  / MPI / 102 KM / wtrysk pośredni

Audi A 6 C 5

1.9 TDI / AVF/ 131 KM / pompowtrysk

Golf IV

1.9 TDI / AXR/ 101 KM / pompowtrysk

Jak widzicie, już lekkie doświadczenie z dieselkami złapałem i przez te ostatnie blisko 10 lat nigdy nie miałem problemu jeśli chodzi o dobór oleju.

Jeśli chcesz taki olej kliknij tutaj

Zachęcam do używania;) jeśli chcesz poszukać w innych sklepach, lub w lepszych cenach to zachęcam do skorzystania z wyszukiwarki produktu, która znajduje się w prawym górnym rogu na moim blogu: „Wyszukaj Produkt„.

Wyszukaj Produkt

Tam znajdziecie większości sklepów. Wyszukiwarka szuka w sklepach internetowych, ale również w portalach typu ceneo oraz allegro. Sam decydujesz gdzie kupujesz.

Teraz może troszkę teorii o olejach…

W zależności od mieszanki baz oleje możemy podzielić na:

  • syntetyczne

  • półsyntetyczne

  • mineralne

Jednym z najważniejszych parametrów jest jego lepkość. Jest to wielkość opisująca opór przeciw płynięciu. Do samochodów używa się olejów wielosezonowych, dlatego na opakowaniach umieszcza się dwie liczby oddzielone literą „W”. Im mniejsza liczba po literze W, tym niższa może być temperatura otoczenia w jakiej olej może być stosowany. Najlepszą ochronę w tym zakresie zapewniają oleje z oznaczeniami 0W i 5W, np. 0W-30 czy 5W-40.

Cyfry znajdujące się po literze „W” oznaczają zdolność do utrzymania lepkości w wysokich temperaturach. Im większa liczba / cyfra, tym skuteczniej olej chroni silnik w wysokich temperaturach oraz przy ekstremalnej jeździe. Przez miłośników sportowej jazdy często wybierane są oleje np. 5W-50 lub 10W-60.

Pierwsza oznacza klasę zimową i płynność oleju w niskich temperaturach, a druga klasę letnią – grubość filmu olejowego w wysokich temperaturach.

Odpowiednia lepkość oznacza dobry rozruch w niskich temperaturach i szybkie doprowadzenie środka smarnego do części silnika oraz prawidłowe smarowanie podczas pracy. Oleje o lepkości

  • 0W-XX i 5W-XX powstają na bazach syntetycznych,

  • 10W-XX to „półsyntetyki”,

  • 15W-XX to oleje mineralne.

Cechami charakterystycznymi olejów syntetycznych są lepsza odporność na utlenianie, mniejsza lotność oraz niższa temperatura płynięcia. Gdy mamy ustaloną odpowiednią lepkość dla naszego silnika, należy wybrać klasę jakościową.

Istnieje coś takiego jak Stowarzyszenia Europejskich Konstruktorów Samochodowych (SEA) oraz Amerykańskiego Instytutu Naftowego (API).

Według klasyfikacji ACEA mamy klasyfikację:

  • pojazdy benzynowe – oznaczenie „A”,

  • pojazdy diesle – oznaczenie „B

  • oleje niskopopiołowe – oznaczenie„C

Oprócz litery w skład oznaczenia wchodzi cyfra, która opisuje nam właściwości oleju. Poniżej najpopularniejsze z nich:

  • A3/B3 – oleje wysokiej jakości, przeznaczone do silników benzynowych/wysokoprężnych, przeznaczone do dłuższych przebiegów między wymianami,

  • A3/B4 – oleje wysokiej jakości, przeznaczone do dłuższych przebiegów między wymianami (wymagane do silników Diesla wyposażonych we wtrysk bezpośredni),

  • A1/B1 – oleje podstawowej jakości typu „Fuel Eco” (paliwooszczędne),

  •  A5/B5 – oleje wyższej jakości typu „Fuel Eco” (paliwooszczędne), również do dłuższych przebiegów między wymianami, nie nadają się do stosowania w niektórych silnikach.

Oleje silnikowe typu „Low SAPS” (o obniżonej zawartości popiołów siarczanowych, fosforu i siarki) oznaczane są literą „C”. Zaleca się stosować je w pojazdach wyposażonych w filtr cząstek stałych. Oznaczane są cyframi od 1 do 4 i różnią się między sobą zawartością dodatków typu SAPS oraz paliwooszczędnością.

Na opakowaniu każdego oleju silnikowego można znaleźć oznaczenie lepkości według SAE. Klasyfikacja SAE dzieli oleje na podstawie parametrów użytkowych. SAE wyróżnia 14 klas lepkości:

  • 6 klas zimowych oznaczonych liczbą i literą W: 0W, 5W, 10W, 15W, 20W, 25W

  • 8 klas letnich: 8, 12, 16, 20, 30, 40, 50, 60

Technika i wymogi producentów aut/ silników się zmieniają, dlatego też SAE wprowadza dodatkowe klasy letnie SAE 8, SAE 12 i SAE 16. Już w najbliższej przyszłości będziemy mogli spotkać oleje o lepkości 0W-12 czy 0W-16 które będą dostosowane do nowych silników i ich wymagań.


Co do firmy Motul i kilka faktów z historii…

Motul

Wiekszość pewnie powie, że to francuska firma, jednak nie dokońca jest to prawda. Gdyż korzenie jej sięgają jesze roku 1853 i oczywiście rodziny Rockeffelerów. Należała do  Standard Oil Company. Gdyż to oni byli właścicielami firmy Motul z początkami właśnie w USA. Początkowo firma zajmowała się handlem tłuszczu wielorybim używanym w latarniach. Od 1919 roku istnieje jako Swan Finch Company, która to firma zajmowała się dystrybucją towarów z USA do Europy. W roku 1932 rodzina Zaugg, która była dystrybutorem Swan Finch Company, kupiła tę firmę ale zachowała markę Motul. Cała produkcja została przeniesiona do Francji, a marka Motul została odnowiona jako marka francuska koncentrując się na poprawieniu jakości i skuteczności środków smarnych. Motul odmienił przemysł olejowy wprowadzając jako pierwszy najnowocześniejsze technologie kształtujące w ten sposób historię środków smarnych do samochodów. 

  • 1953 – pierwszy na świecie olej wielosezonowy (MOTUL CENTURY)

  • 1966 – pierwszy na świecie olej półsyntetyczny (MOTUL 2100)

  • 1971 – pierwszy na świecie w 100% syntetyczny olej silnikowy (Century 300V) (300 zwycięstw w wyścigach)

Plusy olejów Motul:

+ cichsza praca silnika

+ zmniejsza spalanie oleju przez silnik

Minusy:

brak…no chyba że cena;)

Mam nadzieję, że będziecie świadomie wybierać dobry olej do swoich maszyn i nie dacie sobie wcisnąć kitu;)

Tags: , , , ,

Leave a Comment

Dodaj komentarz

Your email address will not be published.




Top